Ik wist niet dat de Heilige Geest dit deed

Jezus gaf zijn leven aan het kruis, speciaal voor jou en mij. Hij stond op uit de dood en overwon de dood! Uiteindelijk is Jezus met hemelvaart op een wolk  naar de hemel gegaan en beloofde Hij dat er een vervanger zou komen, een trooster. Dat is de Heilige Geest!

In Romeinen 8:14-16 staat het volgende over de Heilige Geest:

Als we ons laten leiden door Gods Geest, dan zijn we Gods kinderen. God heeft ons niet zijn Geest gegeven om weer bange slaven van ons te maken. Nee, God heeft ons zijn Geest gegeven om van ons zijn kinderen te maken. En als Gods kinderen bidden wij: ‘Abba, Vader!’ De heilige Geest geeft ons de zekerheid dat we Gods kinderen zijn.
— Romeinen 8:14-16 BGT

Toen ik dit las was ik helemaal verbaast. Ik wist niet dat de Heilige Geest dit deed. De Geest overtuigd ons dat wij kinderen van God zijn en dat hij onze vader is. Ik werd zo blij bij deze gedachte en werd meteen nieuwsgierig naar wat dit inhoudt en welke gevolgen het heeft om een kind van God te zijn. Ik kwam uit bij de volgende punten:

  • We kunnen bidden, waar we ook zijn. We kunnen altijd met God praten en hoeven niet meer zoals, het Joodse volk vroeger, naar een tempel toe om God te zoeken, nee wij zijn de tempel waar God in woont door de Heilige Geest.
  • We zijn geliefd, God, onze Vader, houdt van ons.
  • Wij zijn broers en zussen van elkaar en zo mogen we elkaar ook zien ondanks dat we soms erg van elkaar verschillen.
  • We mogen met God samenwerken, advies vragen en ons leven door hem laten lijden. Als zijn kinderen mogen we zijn wil op aarde laten zien.
  • We zijn kinderen van God en daarom Zijn erfgenamen.
  • En dat laatste is bijzonder en ik zal je uitleggen waarom. Als iemand komt te overlijden dan gaat de erfenis naar de erfgenamen, in sommige culturen waaronder de Joodse, was de eerstgeborene de erfgenaam. God belooft ons dat wij erfgenamen mogen zijn met Jezus, die zijn eerste en enig geboren zoon is.

Maar wat is die erfenis? Je erft een intieme en persoonlijke relatie met God, een relatie waar je hem ‘Abba’ mag noemen, wat Armeens is voor ‘papa’. Dit was voor mij echt een bepalend moment in dit stuk, de Bijbel gebruikt hier de taal die Jezus ook heeft gesproken. Wij mogen God ook op deze manier aanspreken, de Heilige Geest overtuigd ons van deze diepe en intieme relatie die we met God mogen hebben. Hij is onze vader of papa waar we onszelf mogen zijn en waar we onze mooie, maar ook slechte momenten mee mogen delen.

Je mag samen met hem leven en je hoeft het niet meer alleen te doen! Door de Heilige Geest mag jij die intimiteit ervaren. Ik vind het fascinerend dat de Heilige geest dit allemaal doet, hij overtuigt ons dat we Gods kinderen zijn, wij hoeven niet in angst te leven, bang te zijn of onzekerheid te voelen over de toekomst. Nee, als Gods kinderen mogen we weten dat we gered zijn en voor altijd bij God horen.

Onthoud dus goed, dat je een kind bent van God en dat de Heilige Geest ook jou die zekerheid geeft!

 

Stronglife helpt jongeren om sterker in het leven te staan door te groeien in geloof. Volg ons op YouTube, TikTok en Instagram.

 

Word partner     Contact

Series