Wie is Jezus? Ontdek het nu

Wie is Jezus? Er zijn verschillende meningen over het juiste antwoord op deze vraag. Er zijn mensen die Jezus’ bestaan een verzinsel noemen, maar de meeste mensen die de geschiedenis hebben bestudeerd zijn het er over eens: Jezus heeft op aarde geleefd! Maar wie of wat was hij dan?

Dat willen we je graag vertellen aan de hand van het symbool dat je misschien wel eens achter op een auto hebt gezien: het Ichtus Visje. Het woord “ichtus” is een woord waarvan de letters verschillende eigenschappen van Jezus laten zien. De verschillende letters vormen de woorden “Jezus, Christus, Gods Zoon, Redder”. Deze vertellen ons veel over wie Hij was en wat Hij kwam doen.

Wie is Jezus?

Jezus leefde zo’n 2000 jaar geleden in het land Israël, was de zoon van een timmerman en groeide op in een nietszeggend dorpje dat Nazareth heette. En hoe gewoon Zijn naam nu ook klinkt, Hij was alles behalve een gewone man. Hij deed namelijk precies wat al honderden jaren daarvoor was aangekondigd en wat voor ieder ander mens onmogelijk was. 

Download nu gratis de gespreksvragen die horen bij de video: Wie is Jezus?

Elk jaar staan miljoenen mensen over de hele wereld stil bij zijn geboorte, dood en opstanding. Zijn naam zal je ongetwijfeld van tijd tot tijd horen. Op school, op het voetbalveld of in de kerk. 

Sommigen zeggen dat Jezus een wijze leraar was die levenslessen leerde, anderen zeggen dat Hij een profeet was, iemand die namens God sprak tegen mensen. Beide uitspraken zijn waar: Jezus trok een aantal jaren rond door Israël en leerde belangrijke lessen over naastenliefde en hoe je als mensen op een goede manier met elkaar omgaat. Ook trok hij rond als profeet en vertelde Hij over Gods koninkrijk. Aan de ene kant was Hij gewoon mens. Net als jij en ik kende Hij emoties zoals angst, liefde, pijn, blijdschap, woede. Maar aan de andere werd Hij geboren terwijl zijn ouders nog nooit seks hadden gehad. En dat klinkt onmogelijk, maar dat is typisch Jezus: Hij deed wat voor anderen onmogelijk was.

Christus: Christus is niet zijn naam

We zijn “Christus” gaan zien als een naam voor Jezus, maar dat was het in eerste instantie niet. Het vertelt ons iets bijzonders over wie Hij is en wat Hij op aarde kwam doen. Het Griekse woord “christus” betekent “gezalfde”. Deze term wordt in de Bijbel en vooral het Oude Testament gebruikt voor mensen die speciaal door God waren uitgekozen om een profeet, priester of koning te zijn. Zij moesten de Israëlieten terug bij God brengen. Voordat deze mensen aan hun werk begonnen, werden ze eerst met olie gezalfd en zo ingewijd. Vandaar de titel “Gezalfde.” Ook Jezus is een gezalfde; Hij was door God uitgekozen voor een heel speciale opdracht: het voorgoed terug bij God brengen van alle mensen. 

Download nu gratis de gespreksvragen die horen bij “Christus is niet Zijn naam”

Gods Zoon: Jezus loste jouw problemen op!

Jezus was niet zomaar een persoon die op de aarde geleefd heeft. Jezus was mens, maar met een goddelijke afkomst. Hij was Gods zoon die naar de aarde kwam. En dat is nogal een belangrijk detail van wie hij is en onmisbaar voor wat hij kwam doen. Om de zonde voorgoed te kunnen vernietigen was er iemand nodig die zonder zonde is. En alleen God is zonder zonde. Dit maakt het feit dat Hij Gods zoon is zo’n belangrijk detail van wie Hij is. Want alleen Hij was als gezalfde geschikt voor het plan van God. Jezus loste jouw zonde-probleem op.

Redder: Hij gaf jou wat je niet verdiende

In Romeinen 3 schrijft Paulus dat Jezus een uitweg heeft gegeven om ons mensen vrij te spreken van de schuld die we hebben door onze ongehoorzaamheid aan God. Door Zijn dood werden wij vrijgesproken van onze schuld. Doordat Hij, met zijn opstanding uit de dood, de dood heeft overwonnen kunnen wij weer in Gods aanwezigheid komen. De hechte relatie die God met ons mensen wil hebben is hersteld.

Heb je vragen? Wil je meer weten over wie Jezus is? Neem dan nu contact met ons op. Wij hebben je graag.

De video serie “Wie is Jezus? is ook te bekijken op ons YouTube-kanaal.